ABC – Information till medlemmar

Här nedan finner du kort information om vad som gäller för föreningens medlemmar. Se även olika pdf:er för nedladdning på sidan medlemsinformation för detaljerad information om t ex lägenhetsdörrar, andrahandsuthyrning och öppna spisar.


Andrahandsupplåtelse

Se särskild informationssida här.

Ansvar (bostadsrättsföreningen respektive lägenhetsinnehavaren)

Det finns en förteckning att få över vad som är den boendes respektive föreningens ansvar när det gäller underhåll av lägenhetens olika byggdelar (se fliken Regler vid renovering). Viss vägledning kan du också finna i bostadsrättsföreningens stadgar (se fliken Stadgar och ekonomisk info).

Belysning i trapphus och källargångar

Belysningen tänds och släcks automatiskt. Belysningen är styrd av ljud, ej av rörelser.

Angående belysning i källarförråd,. se "Källarförråd"

Bredband, kabelteve och internet

Tele2 levererar kabelteve och erbjuder även bredband och telefoni. Avtal tecknas separat av lägenhetsinnehavaren.

Varje lägenhet har en fiberanslutning via OwnIT som också erbjuder digital-TV och olika internettjänster. Anslutningen är på 1000 MB/s (den vita dosan på väggen, oftast i hall eller vardagsrum). Avtal för tilläggstjänster utöver ren internuppkopling tecknas separat av lägenhetsinnehavaren. Kontaktuppgifter finns i slutet av detta faktablad.

Cykelpump

En kompressordriven cykelpump finns i garaget. Normalt finns luft i kompressortanken, men om trycket är lågt är det bara att trycka på knappen och vänta några sekunder.

Dörrar

Ytterdörrar och källardörrar

Det är mycket viktigt att alla dörrar in till fastigheten, nere i källaren och andra gemensamma utrymmen, alltid är låsta så vi inte får in objudna gäster. Ta för vana att alltid se till att alla dörrar är låsta och lämna inte entrédörrarna uppställda utan bevakning (inte ens för en kort stund). Står dörren öppen när du kommer, stäng den. Se även information om nycklar nedan.

Lägenhetsdörrar

Du får inte inte borra, skruva eller spika i dörren! Vill du sätta upp en krans, skylt, eller motsvarande, så gör du detta genom att hänga upp den med tråd från namnskylten eller över dörrbladet.

Nästan alla typer av dekaler och tejp skadar lacken på dörren, därför ska inte sådant fästas på dörren. Vill du ha en skylt som det står ”ingen reklam” på så kan du kontakta styrelsen. En sådan fästs då vid locket till brevinkastet. Vill du ange någon egen information på din brevlåda – gör detta på brevlådelocket.

Det är föreningen som har ansvar för underhållet av dörrens utsida och du som bostadsinnehavare som ansvarar för dess insida.

Felanmälan

  • Hissar: Hissen AB, felanmälan dygnet runt. 08-618 48 48
  • Annan felanmälan som inte är akut: Kontakta föreningens e-post islandetadolf@gmail.com
  • Kabelteve och bredband genom Tele2: Tel: 90222
  • OwnIT. Fiber (internet, digitaltv, telefoni): Privatsupport: 08-525 073 00

Garage

I fastigheten finns garageplatser som hyrs ut separat. Är du intresserad av garageplats kontakta styrelsen för mer information. Det är dock mycket svårt att få en plats och föreningen prioriterar våra lokalhyresgäster. Garageplatserna är momsbelagda.

Gästlägenhet/övernattningsrum

Föreningen har en gästlägenhet som kan hyras kortare tid av medlemmar i föreningen. Se info här.  

Hemförsäkring

Glöm inte att teckna en hemförsäkring för bostadsrätt. Observera att vissa försäkringsbolag kräver att du skriver dig på adressen för att försäkringen skall gälla.

Information från föreningen

Det mesta av den information du behöver finns på föreningens hemsida. Vid behov skickas information huvudsakligen ut via e-post.

Innergård

Innergården når du via en gång på plan 1 i AF15.

Internet

Se "Bredband"

Kontaktuppgifter (till dig)

Vid ändrad epost, telefon eller annan tillfällig adressändring:  Meddela alltid styrelsen. Informationen från styrelsen skickas normalt via e-post.

Du är också ansvarig för att meddela Fastum ev ändrade adressuppgifter så att avier går fram - styrelsen tar inget ansvar för att du får avier för avgifter mm.

Källarförråd

Varje lägenhet har ett källarförråd. Dörrarna i källaren är märkta med källarförrådsnummer så att du lättare hittar ditt förråd. Dörren som leder in till ditt källarförråd ska alltid hållas låst. Observera att förrådsnumren inte är samma som lägenhetens nummer! Tänd i förrådsgången genom att trycka på knappens övre del och släck genom att trycka på den nedre delen. Efter 30 min släcks belysningen automatiskt, men dimras först under några minuter så du hinner tända igen vid behov.

Källarförråden ska använda föreningens hänglås. Styrelsen har en huvudnyckel till dessa för att entreprenörer ska kunna komma åt vattenavstängningsventiler och liknande. Se till att du får nycklar till hänglåset av föregående ägare.

Köksfläkt

Köksfläkt får inte anslutas till ventilationen däremot är det tillåtet med en kåpa som tillåter ökat flöde (se fliken Regler vid renovering).

Lägenhetsnummer

Din lägenhet har ett lägenhetsnummer enligt bostadsrättsföreningens register. Detta är ett tvåsiffrigt nummer mellan 1 och 57. Detta nummer framgår på utsidan av din lägenhetsdörr, vid titthålet. Du ska alltid använda föreningens lägenhetsnummer vid felanmälan och kontakter med styrelsen.

Din lägenhet har också ett lägenhetsnummer enligt Skatteverkets system. Dessa nummer är fyrsiffriga och kan vara t.ex. 1403 och anges alltid i kombination med trappuppgångens adress eftersom varje trappuppgång har en lägenhet numrerad 1403.

Ytterligare information om lägenhetsnummer finns i detta dokument.

Månadsavgift

Avgiften betalas månadsvis i förskott och aviseras av Fastum som är föreningens ekonomiska förvaltare. Vill du betala med autogiro, kontakta Fastum. Du är själv ansvarig för att Fastum har all information som behövs för att kunna avisera avgifter. https://www.fastumdirekt.se

Namnskylt på lägenhetsdörren och i porten

Meddela styrelsen ev ändringar på namnskylten på lägenhetsdörren respektive på namnskylten i entrén och på porttelefonen. Vi sätter endast upp efternamn på dessa ställen.

Nycklar

Portnycklar (röda eller svarta). Du måste meddela styrelsen numret på de nycklar du tagit emot av förra ägaren, annars kommer de att spärras. Du ska ange bokstäver ”HG” samt löpnumret på varje nyckel. Önskar du köpa ytterligare nycklar så är du välkommen att kontakta styrelsen. Notera att nycklar lätt går av om entrédörren öppnas genom att dra i nyckeln istället för i handtaget. Kostnad för att återställa nyckel och lås kommer att debiteras medlemmen. Se mer info här om nyckelnummer.

Nyckelläsare. Vid porttelefonen och vid flera dörrar i huset finns en nyckelläsare. Du öppnar dörren genom att lägga den röda/svarta delen av portnyckeln mot läsaren.

Tvättcylinder. Vid ägarbyte ska nyckel överlämnas till den tvättcylinder som hör till lägenheten och som används för att boka tvättstugetid. Om nyckar saknas måste helt ny cylinder beställas och kostnad för detta kommer att debiteras medlemmen.

Nyckelcylinder ("tuben"). I din lägenhetsdörr finns en nyckelcylinder. Denna kan öppnas med huvudnyckel utifrån. När det finns behov för föreningens hantverkare att komma in i din lägenhet – och du inte har möjlighet att vara hemma och öppna – har du möjlighet att lämna en lägenhetsnyckel i denna cylinder. Var noga med att endast hänga lägenhetsnycklar på kedjan. En nyckelbricka och portnyckel gör att knippan fastnar i hålet.

Förrådsnycklar. Fastighetsskötaren har en huvudnyckel till dessa för att kunna komma åt vattenavstängningsventiler och liknande. Se till att du får nycklar till hänglåset av föregående ägare.

Organisationsnummer

Bostadsrättsföreningen har organisationsnummer 769605-0389.

Oäkta bostadsrättsförening

Se Skatt

Pantbrev, flytt av lån
Alla frågor om pantsättning hanteras av Fastum AB:s Solnakontor på uppdrag av föreningen. Skicka absolut inga pantbrev till föreningen då detta riskerar att försena hanteringen.

panter@fastum.se
Postadress:
Fastum AB
Box 3118
169 03 SOLNA

Portkod

Portkoden i fastigheten ändras i regel en gång per år.

Porttelefon

Porttelefonen är kopplad till din telefon. När det ringer från porttelefonen hörs en melodi i din telefonlur när du svarar. Genom att trycka på valfri sifferknapp kan du tala med besökaren. Genom att därefter trycka #61 öppnas entrédörrarna.

Meddela styrelsen vilket telefonnummer du vill koppla porttelefonen till och från vilket datum ändringen skall ske.

Renovering inne i lägenheten

Om du har planer på att göra ändringar inne i lägenheten utöver ren ytskiktsrenovering måste styrelsen informeras. Se information på sidan regler vid renovering. Här finns även en checklista för planering och dokumentation av renoveringsarbeten samt en ansvarsfördelningslista.

Skatt

Vår förening är en s.k. oäkta förening med skatteregler som till viss del skiljer sig från en ”vanlig” bostadsrättsförening.

Det år du köpt din lägenhet måste du normalt sett betala skatt på den utdelning (förmån) som Skatteverket beräknar för den tid du haft tillgång till lägenheten under året.

Sopor och återvinning

Sopnedkast

Hushållssopor i väl knutna plastpåsar kan du slänga i de sopnedkast som finns i varje uppgång. I 90B finns det ett gemensamt sopnedkast som ligger på plan 1 utanför tandläkarmottagningen.

Släng inte lösa föremål i sopnedkasten.

Återvinning
Se separat dokument för detaljerad information (svenska | engelska). Föreningen har återvinningskärl i huset för plast, papper, förpackningar, färgat och ofärgat glas, grovsopor (mindre mängder) el- och elektronik samt matavfall. Återvinningskärl och återvinningsrum hittar du i gången med ingång från Adolf Fredriks Kyrkogata direkt till vänster om nagelsalongen.

Stadgar

Föreningens stadgar finns på bostadsrättsföreningens hemsida.

Styrelsen

Styrelsen väljs för ett år i taget och består av 3-7 ordinarie ledamöter och 1-3 suppleanter. Styrelsen sammanträder normalt sett 8–10 gånger per år. Du kontaktar styrelsen via e-post.

Takterrasser

Det finns två takterrasser, en som nås från 90A och en som nås från 90B och AF15. På båda

terrasserna finns sitt- och liggstolar, bord, parasoll, grill och dusch. I en grön kista finns dynor till stolarna. Terrasserna är gemensamma platser och kan inte bokas. Musik får inte spelas på terrasserna eftersom gården förstärker alla ljud. Det ska vara tyst på terrasserna från kl 22 på kvällen.

TV

Tele2 levererar denna tjänst och grundutbud med cirka tio kanaler ingår. Avtal utöver grundutbud tecknas separat av lägenhetsinnehavaren.

Tvättstugor

Det finns två tvättstugor i källarplanet. En där tid kan bokas med en låscylinder och en som man kan använda spontant. Se till att du får nyckel av säljaren till den cylinder som är märkt med ditt lägenhetsnummer. Är du osäker på ditt lägenhetsnummer så finns en lista vid tvättstugorna med lägenhetsnummer och namn.

I spontantvättstugan gäller ”först till kvarn”. Tvätt som ligger kvar i en maskin efter avslutat program och torr tvätt i torkskåp eller tumlare får lyftas ut av den som vill tvätta.

Ventilation

Ventilation får inte byggas in eller ändras. Frånluftsventilerna får inte ställas om eftersom detta påverkar alla lägenheter i trapphuset. Se även Köksfläkt samt information om ventilation på hemsidan under fliken ”renovering”. Det är mycket viktigt att den frånluftsdon som sitter i kök och toalett/badrum sparas.

Öppna spisar

Ett flertal lägenheter har öppen spis. Alla öppna spisar fungerar. Tänk på att spjället ska vara stängt när du inte använder den öppna spisen eftersom du annars får sämre ventilation i kök, toalett och badrum. Spjället är stängt när det står i vågrätt läge. Du stänger genom att vrida medsols och sedan trycka in spjället så det låser. Fråga gärna styrelsen om du är osäker. Vid eldning är det viktigt att Du försäkrar dig om att fönsterventiler inte är stängda och att tillräckligt med friskluft kommer in i lägenheten så det inte uppstår undertryck. Om det händer ryker det lätt in. Se mer information här.

Övernattningsrum

Se sida med info om gästlägenhet